ازدواج
برگزاري جشن ازدواج در حال حاضر نسبت به گذشته بسيار متحول شده است. در گذشته انتخاب پسر به دامادي بيشتر بر اساس وابستگي خانوادگي و تمكن مالي خانواده پسر بوده است. انتخاب دختر بيشتر با نظر مادر داماد و بر اساس وابستگي خانوادگي، نجابت دختر صورت مي‌گرفته و تقريباً خواست و انتخاب عروس و داماد نقشي نداشته است.

برگزاري مراسم ازدواج با خواستگاری شروع می شده وپس ازتوافق خانواده دوطرف با مراسم شیرینی خوران یعنی گرفتن شیرینی از خانواده عروس توسط خانواده داماد ادامه می یافته است. ومراحل بعدی شامل خرید لباس و آینه و شمعدان و شیربها از طرف خانواده داماد وقرار تعیین مهریه(قرار قباله) می باشد.

در تعیین مهریه معمولا خانواده داماد به خانه پدر عروس رفته و پس از توافق در تعيين مهريه كه معمولاً شامل قرآن كريم، مقداري طلا(جدیدا سکه بهار آزادی هم رسم شده است) و سهمي از خانه پدري داماد بوده، زمان عقد را نیز تعيين می کردند.

مراسم عقد در قدیم به این صورت بوده که مردهادر خانه داماد وزنها در خانه عروس جمع می شدند و عاقد(عاقدین گذشته شهر قهدریجان به ترتیب آقا منیر وحاج آقا مصطفی بوده اند)صیغه عقد راجداگانه به روش معمول کنونی جاری می نمودند.

گفتنی است در گذشته مانند الان پهن کردن سفره عقد نیز مرسوم بوده وشامل سفره قلم کار،جانماز،یک کاسه آب،آینه و... می شده است.

پس از عقد داماد به ندرت به خانه‌ي عروس رفته و رفتن به خانه‌ي عروس بيشتر در اعياد مهم و مذهبي و به قصد ديدار پدر و مادر عروس بوده است. در اين بين هدايايي به مناسبت‌هاي ويژه مانند شب اعياد مختلف، تولد ائمه (عليهم السلام)، شب چله و توسط دو طرف به يكديگر داده می شده كه بيشتر شامل لباس، طلا و آجيل و ميوه بوده است.

همچنین در گذشته رسم بر این بوده که پس از گذشت مدتي از عقد تاريخ عروسي را معين مي كردند.وشب قبل از عروسي خانواده‌ي داماد اقدام به دعوت اقوام و نزديكان مي كنند و پس از پذيرايي صرف شام اقوام نزدیک داماد برای آوردن جهیزیه رهسپار خانه عروس می شدند و پس از آوردن جهیزیه همراه داماد با جشن و هلهله به حمام عمومي محل مي‌روند و اقدام به گذاشتن حنا به دست و پا و سر داماد و بقيه‌ي افراد مي كنند كه به شب حنابندان معروف است. شب عروسي نيز با چاي وشیرینی و سپس شام از خيل عظيم مدعوين پذيرايي مي‌كردند.

امروزه در مراسم ازدواج بسیاری از رسوم گذشته حفظ شده است ولی همزمان با ارتقاء فرهنگ جامعه تغییراتی نیز در سنت های گذشته ایجاد گردیده است.

امروزه در ازدواج در درجه‌ي اول انتخاب دختر و پسر ملاك مي‌باشدكه حتي رسم بر اين است كه در مراسم خواستگاري با يكديگر گفتگو كنند و به عنوان امري پسنديده از طرف كليه‌ي خانواده پذيرفته است.
امروزه ملاك‌ هاي انتخاب داماد، شغل وتحصيلات و درآمد كافي و اخلاق خوب مي‌باشد و نجابت و بعضاً سطح تحصيلات نيز از معيارهاي انتخاب دختر مي‌باشد. در تعيين مهريه نیز در خانواده‌ها هنوز به رسم گذشته مقداری طلا،تعدادی سکه و سهمي از خانه‌ي پدري داماد می باشد.

مقدار سکه طلای مهریه نیز متفاوت است كه از 14 سكه طلا ( به نيت چهارده‌معصوم (عليهم‌السلام)) تا بعضي 500 سكه طلا و بيشتر تعيين مي‌شود . در قبال آن خانواده عروس كليه‌ي لوازم زندگي اعم از لوازم ضروري، لوكس و لوازم برقي را به عنوان جهيزيه به دختر مي‌دهند كه مبلغ آن بستگي به توان خانواده‌ي دختر دارد. برگزاري مراسم جشن ازدواج امروزه نسبت به گذشته مختصرتر برگزار مي‌شود. و حتي بعضاً جشن برگزار نمي‌كنند و هزينة آن را صرف سفر زوجين به مشهد مقدس و كمك نقدي به آنها می نمایند.